MENINGKATKAN KOMITMEN DAN KEMAMPUAN PARA PENDIDIK SMPN 18 MEDAN MENYUSUN RPP INOVATIF MELALUI KERJA PRAKTEK DENGAN TEKNIK UMPAN BALIK

Bambnag Sudewo

Abstract


The new RPP model to meet the demands of Minister of National Education Regulation number 22 in 2016, hereinafter referred to as Innovative RPP, is new for educators. Educators are required to implement learning that changes the educational paradigm, namely from the teaching paradigm to the learning paradigm. An obstacle for educators, because they have to leave learning strategies that are centered on educators (teacher center oriented) to student centered learning strategies (student center oriented). The benefits of this research, especially for educators who are the subject of research, are the increased commitment and ability of educators. So that it can make Innovative RPP to meet the demands of Minister of National Education Regulation number 22 in 2016 and facilitate educators in facing certification. The benefit in enriching the patterns of educating educators is the Pattern of Practical Work that is effective and efficient. This research method is Action Research with Stephen Kemmis model. Job Training Strategies with Feedback Techniques, designed in 3 (three) cycles. Research results: 1). An increase in the commitment of educators to prepare innovative lesson plans, which is as much as 95% of educators are able to achieve a value of 4.00-5.00 on a scale of 1-5, and 2). An increase in the ability of educators to compile Innovative RPPs, as many as 95% of educators are able to reach grades 4.00-5.00 on a scale of 1-5. The conclusion of this study, that the Job Training Strategies with Feedback Techniques can improve the commitment and ability of 18 Medan Middle School educators to compile Innovative RPPs.


Full Text:

PDF

References


Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : BSNP.

Confusius, http://www.dickylopulalan.com/2012/06/belajar-paling-baik-mempraktekkan.html

Depdikbud. (1992). Buku Pedoman Penyelenggaraan Musyawarah Pendidik Mata Pelajaran. Jakarta : Depdikbud.

Depdikbud. (1993). Dengan Pemantapan Kerja Pendidik Kita Siapkan Sumber Daya Manusia yang Berkualitas Untuk Menyongsong Pembangunan Jangka Panjang Tahap II. Jakarta : Depdikbud.

Depdiknas. (2003). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2005). Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 16 tahun 2007

tentang Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Pendidik. Jakarta Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No.22 tahun 2016

Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta : Depdiknas.

Dirjen Pendidikan Tinggi. (2007). Panduan Penyusunan Perangkat Portofolio

Sertifikasi Pendidik Dalam Jabatan. Jakarta : Depdiknas.

Direktorat Dikmenum. (1999). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No.23 tahun 2016

Tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta : Depdiknas.

Echol, John M & Hassan Shadily. (1984). Kamus Inggris-Indonesia. Jakarta :

Gramedia.

Imron, Ali. (1995). Pembinaan Pendidik di Indonesia. Malang : Pustaka Jaya.

Kartono, Kartini. (1992). Psikologi Wanita, Jilid I. Bandung : CV. Mandar Maju.

Lasmahadi, Arbono. (2005). Bernegosiasi di Tempat Kerja. Jakarta :

www.psikonet.com.

Paranto, Sugeng. (1981). Motivasi Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta :

Depdikbud.

Presiden RI. (2005). Undang-undang Nomor 14 tahun 2005 tentang Pendidik dan Dosen. Jakarta : Depdiknas.

Purwanto, Ngalim. (1998). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung :

Remaja Rosdakarya.

Rohani, Ahmad. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Sahertian, Piet A. (1994). Profil Pendidik Profesional. Yogyakarta : Andi Offset.

Sahertian, Piet A & Ida Aleida Sahertian. (1992). Supervisi Pendidikan Dalam

Rangka Program Inservice Education. Jakarta : Rineka Cipta.

Sahertian, Piet & Suwoko. (1996). Pedagogi, Andragogi dan Sinergogi. Malang : PPPG IPS.

Sardiman, A.M. (1994). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Prasada.

Sasono, Eko. (2004). Mengelola Stres Kerja (Hasil Penelitian). Semarang : Universitas Pandanaran.

Sriyono. (1992). Teknik Belajar Mengajar dalam CBSA. Jakarta : Rineka Cipta.

Syaodih Sukmadinata, Nana. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Uno, Hamzah B. (2006). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.46576/jsa.v5i2.797

Article Metrics

Abstract view : 162 times
PDF – 113 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan



Journal Sabilarrasyad Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pendidikan Index by:

 

Member Of :

 

Journal Sabilarrasyad Diterbitkan oleh:

FAKULTAS AGAMA ISLAM
PROGRMA STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
UNIVERSITAS DHARMAWANGSA

Alamat : Jl. K. L. Yos Sudarso No. 224 Medan
Kontak : Tel. 061 6635682 - 6613783  Fax. 061 6615190
Email   : sabilarrasyad@dharmawangsa.ac.id


 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.