Social Interaction In Culinary Business: A Case Study Of Food Vendors On Hercules Road, Ulin Cornerstone

Siti Maimunah, Linda Puteri Rahmawati, Ridha Safitri ridhaa

Abstract


The social interaction in the food industry is the focus of this research, particularly at the food vendors on Hercules road in Ulin cornerstone. Observation is the study method employed, and a checklist is utilized to collect data. It is evident from observations that traders make eye contact, approach, smile, nod, and shake their heads, among other social interactions. In the culinary industry, ties between customers and suppliers are forged through social interaction. The observations reveal that trader 1, trader 2, and trader 3 have different social interaction tendencies. Traders 2 and 3 exhibit a wider variety of social interaction patterns compared to trader 1, who tends to be more optimistic and avoid confrontation. Additionally, there are distinctions between them in how they greet, enquire, converse, laugh, and negotiating with buyers.


Keywords


Social interaction, culinary, social communication, social contact

Full Text:

PDF

References


Adriana, N. (2019). Interaksi Dalam Transaksi Antar Penjual Pakaian Dan Pembeli Di Pasar Sentral Makasar. 73–74.

Adriansyah, R., & Ananda, N. R. (2022). Interaksi Sosial Masyarakat Sebelum dan Sesudah Pandemi Covid 19. Jurnal Prosiding, 2(2), 35–45.

Agus Setyonegoro. (2013). Hakikat, alasan, dan tujuan berbicara (dasar pembangun kemampuan berbicara mahasiswa). Jurnal Pena, 3(1), 67–80.

Ardiansyah, M., Dr. Ir. Ibnu Sasongko, M., Ardiyanto M. Gai, ST., M. S., & D, P. S. P. W. (2015). Kontak Dan Tingkat Interaksi Sosial Masyarakat Berdasarkan Tipologi Perumahan. Article, 14(207), 3–10.

Azeharie, S. (2015). Pola Komunikasi Antara Pedagang dan Pembeli di Desa Pare, Kampung Inggris Kediri. Jurnal Komunikasi, 7(2), 207–223.

Azis, A., & Ernawati, N. (2012). Penggunaan Ragam Kara Sapaan Penjual Dalam Interaksi Jual Beli Di Pasar Bima (Kajian Sosiolinguistik). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 14.

Bloom, N., & Reenen, J. Van. (2013). 済無No Title No Title No Title. NBER Working Papers, 89.

Dyah Kusumastuti, R., & Surya Kusuma, A. (2022). Angkringan Sebagai Ruang Publik dan Sarana Interaksi Sosial Di Kota Bogor. Jurnal Pustaka Komunikasi, 5(1), 91–105.

Hasanat, N. U. (2023). Ekspresi Senyum Untuk Meningkatkan Hubungan Interpersonal. Buletin Psikologi, 4(1). https://jurnal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/download/13465/9657

Juniarti, N. (2014). Hubungan Interaksi Sosial Dalam Kelompok Teman Sebaya Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 5 Dumai. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru, 9.

Komalasari, S. (2022). Observasi & Wawancara Psikologi (F. Imadduddin; Ramadhani (ed.)). Antasari Press.

Krisdianto, D., & Nikin, R. (2017). Strategy and Negotiation Tactics Blimbing Market Traders “Mandiri” Group (P3B “Mandiri”) Malang, East Java. AdBispreneur, 2(1), 31–41. https://doi.org/10.24198/adbispreneur.v2i1.12877

Kustiawan, W., Khairani, L., Lubis, D. R., Lestari, D., Yassar, F. Z., Albani, A. B., Zuherman, F., & Ahmad, A. S. (2022). Pengantar Komunikasi Non Verbal. Journal Analytica Islamica, 11(1), 143–149. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/article/view/11928

Maisarah. (2013). Aplikasi Komunikasi Non-Verbal Di Dalam Kelas. Educate, 2(2), 241715.

Muhamad, F., Vera, S., Sari, T. F., & Anditasari, P. (2022). Tertawa Untuk Kesehatan Fisik dan Mental: Studi Takhrij dan Syarah Hadis Pendekatan Bidang Kesehatan. Gunung Djati Conference Series, 8, 668–676.

Nugroho, M. A., Erawan, E., Murlianti, S., Kunci :, K., Komunikasi, I., Pedagang, A., Berbeda, Y., Di, B., Tradisional, P., & Samarinda, S. (2020). Interaksi Komunikasi Antara Pedagang Yang Berbeda Budaya Di Pasar Tradisional Segiri Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, 8(1), 290–303.

Panggabean, A. P. (2017). Kualitas Interaksi Sosial antara Penjual dan Pembeli di Taman Pintar Book Store Yogyakarta. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2). https://doi.org/10.23917/indigenous.v2i2.4460

richard oliver ( dalam Zeithml., dkk 2018 ). (2021). Procedia Studi Kasus dan Intervensi Psikologi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2013–2015.

Robinson, R. (2014). Dekonstruksi Makna Transaksi Dalam Akuntansi: Suatu Pendekatan Idealisme Syariah Islam. BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 2(2), 27. https://doi.org/10.21043/bisnis.v2i2.5265

Sciences, H. (2016). Konsep Teori Interaksi Sosial. 4(1), 1–23.

Soekanto, S. (2013). Sosiologi Suatu Pengantar (revisi ke-). Rajawali Pers.

Subhani, S., Harinawati, H., Ali, M., & Maulidayanti, M. (2021). NEGOSIASI PEMBELI DAN PEDAGANG DI PASAR TRADISIONAL GEUDONG (Studi pada Penjual Pakaian Dewasa di Kecamatan Samudera Kabupaten Aceh Utara Periode Bulan Januari- Mei 2021). Jurnal Jurnalisme, 10(1), 91. https://doi.org/10.29103/jj.v10i1.4884

Sutarjo. (2014). Interaksi Sosial Remaja. McKinsey Quarterly, 2(1), 1–22.




DOI: https://doi.org/10.46576/ijsseh.v5i1.4146

Article Metrics

Abstract view : 136 times
PDF – 99 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dharmawangsa: International Journal of the Social Sciences, Education and Humanitis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Dharmawangsa International Journal Indexed by:

   

  

Member Of :

Dharmawangsa: International Journal of the Social Sciences, Education and Humanitis Published By: 

UNIVERSITAS DHARMAWANGSA

Alamat : Jl. K. L. Yos Sudarso No. 224 Medan
Kontak : Tel. 061 6635682 - 6613783  Fax. 061 6615190
Email : dharmawangsajournal@dharmawangsa.ac.id

 

 

Dharmawangsa:International Journal of the Social Sciences, Education and Humanitis by Universitas Dharmawangsa Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at: https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/dharmawangsa/index