PENGGUNAAN METODE EVERYONE IS A TEACHER DAPAT MENINGKAT KAN KEAKTIFAN SISWA KELAS V SD NEGERI 137957 KOTA TANJUNGBALAI

Lasta Murni Simbolon

Abstract


 This study aims to determine: 1) The use of the Everyone is a teacher method can increase the activity of the fifth grade students of SD Negeri 137957 Kota Tanjungbalai; 2) The use of the Everyone is a teacher method can improve social studies learning achievement in grade V SD Negeri 137957 Kota Tanjungbalai. This type of research is PTK ata Classroom Action Research. Subject SD Negeri 137957 Kota Tanjungbalai. The results showed that the use of the everyone is a teacher type of active learning method can increase activeness. the results of the percentage of pre-action in the observed aspects had not reached ≥ 66.7%. In the first cycle there was an increase in each observed aspect, but it still did not reach ≥ 66.7%. In the second cycle there was an increase again in each observed aspect and it had reached ≥ 66.7%. The use of the everyone is a teacher type of active learning method can improve learning achievement. With the results of pre-action the percentage of completeness is 16.67% with an average of 48.66, there is an increase in the first cycle the percentage of completeness is 41.66% with an average of 64.38, and in the second cycle it has increased again with a percentage of 87.50 % and an average of 84.76.


Full Text:

PDF

References


Abu Ahmadi dan Widodo Supriyono. (2019). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Anas Sudijono. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arnie Fajar. (2002). Portofolio Dalam Pembelajaran IPS. Bandung: Rosda.

Asri Budiningsih,. (2008). Pembelajaran Moral Berpijak pada Karakteristik Siswa dan Budayanya. Jakarta: Rineka Cipta.

Conny R. Semiawan,. (2008). Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Daryanto. (2011). Penelitian Tindakan Kelas Dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta: Gava Media.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. Eko Putro Widiyoko. (2010). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka

Pelajar.

Etin Solihatin dan Raharjo. (2007). Cooperatif Learning. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohamad. (2011). Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Harmin, Merrill dan Melanie Toth. (2012). Pembelajaran Aktif yang Menginspirasi. (Alih bahasa: Bethari Anissa Ismayasari). Jakarta: Indeks.

Hidayati. (2004). Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar.

Yogyakarta.

Hisyam, Zaini. dkk. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Intan Madani.

Mansur Muslich. (2012). Melaksanakan PTK Itu Mudah. Jakarta: Bumi Aksara. Martinis Yamin dan Maisah. (2009). Manajemen Pembelajaran Kelas. Jakarta: GP

Press.

Merrill Harmin dan Melanie Toth. (2012). Pembelajaran Aktif Yang Menginspirasi. (Alih bahasa: Bethari Anissa Ismayasari). Jakarta: Indeks.

Muhammad Ali. (2004). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Muhammad Numan Somantri. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nana Sudjana. (2005). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Nugrahini Dwi Wijayanti. (2012). Peningkatan Keaktifan Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual Berbasis Hands on Activity pada Pembelajaran IPA Tema Pencemaran Air Kelas VII di SMP N 1 Seyegan. Skripsi. UNY.

Oemar Hamalik. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Permendiknas. (2006). Standar Isi. Jakarta: Kemendiknas.

Purwanto. (2011). Evaluasi hasil belajar. Surakarta: Pustaka Pelajar.

Rita Eka Izzaty, dkk. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press. Rochiati Wiriaatmadja. (2008). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.46576/jsa.v6i1.1258

Article Metrics

Abstract view : 186 times
PDF – 2116 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan



Journal Sabilarrasyad Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pendidikan Index by:

 

Member Of :

 

Journal Sabilarrasyad Diterbitkan oleh:

FAKULTAS AGAMA ISLAM
PROGRMA STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
UNIVERSITAS DHARMAWANGSA

Alamat : Jl. K. L. Yos Sudarso No. 224 Medan
Kontak : Tel. 061 6635682 - 6613783  Fax. 061 6615190
Email   : sabilarrasyad@dharmawangsa.ac.id


 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.